Sunday, January 24, 2010

Τί είναι ένα όνομα;

Το όνομά μου είναι Μάγδα αλλά θα μπορούσε να ήταν Ρεβέκκα. Αυτό ήταν το όνομα που ήθελε να μου δώσει η μητέρα μου όταν έμαθε πως θα κάνει κορίτσι. Προτίμησε όμως να τιμήσει την δική της μητέρα και να μου δώσει το δικό της όνομα. Μαγδαληνή.
Θα ήταν άραγε διαφορετική η ζωή μου αν με έλεγαν Ρεβέκκα; Όχι, δε νομίζω, το μόνο που θ' άλλαζε θα ήταν τα αρχικά μου. Το όνομα σίγουρα είναι το πρώτο πράγμα που μας καθορίζει, αυτό που μας δίνει ταυτότητα. "Πώς σε λένε;" είναι η πιό συχνή ερώτηση που γίνεται σε κάθε άνθρωπο. Από την γηραιά κυρία που ρωτάει ένα γλυκό πεντάχρονο κοριτσάκι μέχρι τον μέλλοντα σύζυγο που ρωτάει την μέλλουσα σύζυγό του στην πρώτη τους συνάντηση.






Το να πάρει όμως κάτι το όνομά του από σένα είναι εντελώς διαφορετικό. Πόσο μάλλον όταν αυτό το κάτι είναι ένα φαγητό ή ένα γλύκισμα. Τότε αυτό είναι καταπληκτικό. Κι έτσι ξεκινάει η ιστορία μιας χωριατοπούλας από την Γαλλία εν ονόματι Μαντλέν (Madeleine), ή μιας ζαχαροπλάστισσας, απόφοιτης του Cordon Bleu, εν ονόματι Μαντλέν, ή... υπάρχουν πολλές θεωρίες για την προέλευση του ονόματος αυτών των μικρών κέικ που λέγονται μαντλέν.
Αν και δεν έχουν πάρει το όνομά τους από μένα, πάντα ένιωθα πως μπορώ να κλέψω λίγη από την δόξα τους εξαιτίας του ονόματός μου (Μαγδαληνή είναι Μαντλέν στα ελληνικά).






Το πιό πιθανό είναι πως στους περισσότερους από εσάς δεν χρειάζεται να συστήσω αυτά τα υπέροχα κεκάκια. Είμαι σίγουρη πως τα έχετε δοκιμάσει κάποια στιγμή στη ζωή σας. Σ' αυτούς όμως που δεν τα γνωρίζουν, επιτρέψτε μου να είμαι εγώ αυτή που θα σας τα παρουσιάσω.
Αυτά τα φοβερά νόστιμα γλυκάκια είναι εξαιρετικά ελαφρά κι αφράτα, και με την πρώτη δαγκωματιά μπορείτε να γευτείτε τη πλούσια γεύση βουτύρου και τις λεπτές νότες του λεμονιού.






Η συνταγή που προσάρμοσα περιέχει μέλι, έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να χρησιμοποιήσω ένα από τα πιό νόστιμα μέλια του κόσμου. Το θυμαρίσιο μέλι που έφερα από την Κεφαλονιά όταν πήγα για διακοπές τον Αύγουστο. Η χρήση του εξύψωσε τον γευστικό χαρακτήρα των μαντλέν, δίνοντάς τες μια βαθύτερη και πιό ουσιαστική γεύση, αλλά μη καθιστώντας τες υπερβολικά γλυκιές.

Οι μαντλέν παραδοσιακά τρώγονται με τη συνοδία τσαγιού. Εμένα όμως το τσάι δε με ενθουσιάζει, έτσι προτιμώ να τις απολαμβάνω μόνες τους, σκέτες ή μ' ένα πασπάλισμα ζάχαρης άχνης, με λίγη σπιτική μαρμελάδα, ή ακόμα και με σπιτικό σιρόπι φράουλας κι ένα δυό μπαλάκια παγωτό βανίλια στο πλάι.











Μαντλέν με Μέλι και Λεμόνι
Προσαρμοσμένη από το βιβλίο Rick Stein's French Odyssey

Η συνταγή για μαντλέν είναι αρκετά εύκολη, θα χρειαστείτε όμως τον κατάλληλο εξοπλισμό για να τις ψήσετε. Η οστρακοειδής μορφή τους μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη χρήση μιας φόρμας με ειδικές κοιλότητες που μοιάζουν με όστρακα. Αυτές τις φόρμες μπορείτε να τις προμηθευτείτε από ένα καλό μαγαζί με κουζινικά είδη ή και μέσα από το διαδίκτυο.
Υπάρχουν τρία είδη φόρμας: σιλικόνης, αντικολλητική και η παραδοσιακή μεταλλική. Δεν έχω προτίμηση ανάμεσα στις τρεις, αλλά είναι καλό να γνωρίζετε πως αν χρησιμοποιήσετε τη μεταλλική, χρειάζεται πολύ βουτύρωμα κι αλεύρωμα για να μη κολλήσουν οι μαντλέν. Τείνουν να κολλάνε πάρα πολύ εύκολα.
Επίσης υπάρχουν φόρμες με κοιλότητες δύο μεγεθών, μικρές και μεγάλες. Εγώ χρησιμοποίησα φόρμα με μεγάλες κοιλότητες (6.5 εκ. x 4.5 εκ.)






Γίνονται περίπου 30 μεγάλες μαντλέν

Υλικά
100 γρ. ζάχαρη
3 αβγά μεσαίου μεγέθους
Ξύσμα από 1 μεγάλο λεμόνι, λεπτά ξυσμένο
100 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις, κοσκινισμένο, συν λίγο ακόμα για το αλέυρωμα της φόρμας
1 κουταλακι γλυκού μπέικιν πάουντερ
100 γρ. βούτυρο λιωμένο, συν 2 κουταλιές σούπας μαλακωμένο για το βουτύρωμα της φόρμας
1/8 κουταλάκι γλυκού αλάτι
1 κουταλιά σούπας και 1 κουταλάκι γλυκού καθαρό μέλι
Ζάχαρη άχνη (προαιρετικά)

Προετοιμασία
Αν επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε μεταλλική φόρμα, βουτυρώστε την με το μαλακωμένο βούτυρο, μετά αλευρώστε την και χτυπήστε την από κάτω να φύγει το πολύ αλεύρι. Δεν χρειάζεται ν' ακολουθήσετε αυτή την διαδικασία αν χρησιμοποιήσετε φόρμα σιλικόνης ή αντικολλητική φόρμα.

Σ' ένα μικρό μπωλ κοσκινίστε μαζί το αλεύρι, το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι. Αφήστε στην άκρη.
Σ' ένα μικρό κατσαρολάκι βάλτε το βούτυρο και ζεστάνετε σε μέτρια φωτιά μέχρι να λιώσει. Μόλις λιώσει, βγάλτε το κατσαρολάκι απ' τη φωτιά κι αφήστε το βούτυρο να κρυώσει ελαφρά.

Εντωμεταξύ προθερμάνετε το φούρνο στους 190 βαθμούς Κελσίου και ξεκινήστε να φτιάχνετε το μείγμα κέικ. Βάλτε τη ζάχαρη και τ' αβγά σ' ένα μεγάλο μπωλ και χτυπήστε τα με μίξερ χειρός για 3-5 λεπτά, μέχρι το μείγμα να πήξει και να έχει υφή μους. Ρίξτε το ξύσμα λεμονιού και χτυπήστε ελαφρά. Έπειτα προσθέστε το κοσκινισμένο αλεύρι, μπέϊκιν πάουντερ κι αλάτι, λίγο λίγο, διπλώνοντας το μείγμα με απαλές κινήσεις και με τη βοήθεια μιας λαστιχένιας σπάτουλας. Διπλώστε το μείγμα έως ότου ενσωματωθούν όλα τα υλικά. Προσέξτε να μη το δουλέψετε πολύ και ξεφουσκώσει.

Ρίξτε μια κουταλιά σούπας απ' το μείγμα αυτό στο λιωμένο βούτυρο, εφόσον έχει κρυώσει, κι ανακατέψτε ελαφρά προσθέτοντας παράλληλα και το μέλι. Ρίξτε τα όλα μέσα στο μείγμα αβγών-αλευριού και διπλώστε προσεχτικά μέχρι να ενσωματωθούν τα υλικά. Βάλτε το τελικό μείγμα στο ψυγείο για 15 λεπτά για να σφίξει λίγο.

Γεμίστε τις κοιλότητες της φόρμας κατά 3/4 και ψήστε, στο μεσαίο ράφι του φούρνου, για 10 λεπτά, μέχρι οι μαντλέν να φουσκώσουν και να να πάρουν ένα χρυσαφί χρώμα. Αν χρησιμοποιήσετε τη φόρμα για μικρές μαντλέν, τότε ο χρόνος ψησίματος αλλάζει σε 5-6 λεπτά. Όταν είναι έτοιμες, βγάλτε τη φόρμα απ' το φούρνο κι αφήστε να κρυώσουν. Έπειτα αφαιρέστε τις μαντλέν από τις κοιλότητες προσεκτικά.

Πλύντε τη φόρμα κι επαναλάβετε την διαδικασία για να ψήσετε τις υπόλοιπες μαντλέν.

Αν θέλετε να τις πασπαλίσετε με ζάχαρη άχνη περιμένετε να κρυώσουν εντελώς.

Διατηρήστε τις μαντλέν αεροστεγώς κλεισμένες σε δοχείο της αρεσκείας σας, σε θερμοκρασία δωματίου, για 2-3 μέρες.







2 comments:

  1. Γεια σου Μάγδα!!
    Όπως καταλαβαίνεις σε "ανακάλυψα" από το σχόλιο που μου άφησες :)
    Μου αρέσει πολύ εδώ πέρα!!! Μου αρέσει το περιβάλλον, οι συνταγές σου, ο τρόπος που γράφεις...
    Θα καρφιτσώσω την ετικέτα σου στην cucina μου, να θυμάμαι να έρχομαι!!
    Σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και το σχόλιο
    Καλό απόγευμα και καλό Σαββατοκύριακο

    ReplyDelete
  2. Καλώς όρισες! Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

    Καλό Σαββατοκύριακο και σε σένα και θα χαρώ πολύ να σε ξαναδώ στην "κουζίνα" μου :)

    ReplyDelete