Saturday, January 25, 2014

Η Φάβα

Από τότε που ξεκίνησα αυτό το blog, έχω εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό ως προς τις μαγειρικές μου ικανότητες και τις γνώσεις μου πάνω στο φαγητό. Το εκτιμώ περισσότερο γιατί ξέρω πιο πολλά γι’ αυτό. Έχω μάθει πολλά από βιβλία μαγειρικής αλλά κι από συν-bloggers κι έχω ανακαλύψει καινούριες γεύσεις με αποτέλεσμα τα γούστα μου να έχουν αλλάξει και να μην είμαι πλέον ικανοποιημένη με αυτά που έτρωγα πέντε ή έξι χρόνια πριν.






Ωστόσο, τίποτα δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει όσον αφορά το φαγητό της χώρας μου. Η εκτίμηση που έχω για την ελληνική κουζίνα ολοένα και μεγαλώνει, και δεν χρειάζεται να την “πειράξω” ή να προσπαθήσω να την καλυτερεύσω για να αποδείξω κάτι. Είναι ήδη μοναδική.






Ίσως είναι το ότι τα τελευταία έξι χρόνια δεν κατοικώ μόνιμα στην Ελλάδα που με κάνει να λαχταράω τα ελληνικά φαγητά τόσο πολύ, ή το ότι ζώντας στην Ολλανδία εκτίθεμαι σε τόσες άλλες, διαφορετικές γαστρονομικές κουλτούρες που δεν νιώθω την ανάγκη να αναμείξω την ελληνική κουζίνα με άλλες για να πρωτοτυπήσω. Μ’ αρέσει γι’ αυτό που είναι.






Ναι, σίγουρα αρέσκομαι στο να πειραματίζομαι με κάθε είδος κουζίνας εν γένει και απολαμβάνω νέους συνδυασμούς, αλλά όσοι παρακολουθείτε τούτο το blog πρέπει να έχετε διαπιστώσει πως δεν μ’ αρέσει να μπασταρδεύω τα παραδοσιακά πιάτα του τόπου μου παρά προτιμώ να τα κρατώ όσο πιο αυθεντικά γίνεται. Τα αγαπώ έτσι.






Υπάρχει τόσο έδαφος για πειραματισμό σε άλλα επίπεδα και με πιάτα που μπορεί να βασίζονται στις κλασικές ελληνικές γεύσεις, που δεν πρόκειται ποτέ να μαγειρέψω μουσακά με τίποτα άλλο πέρα από τα παραδοσιακά υλικά του. Αφήνω την εξέλιξη, ή καταστροφή, όπως το βλέπει κανείς, των ελληνικών πιάτων σε άλλους, και πιστέψτε με υπάρχουν πολλοί από αυτούς εκεί έξω.






Η φάβα είναι το παραδοσιακό ελληνικό πιάτο φτιαγμένο από λαθούρι (φυτό από του οποίου τα αποφλοιωμένα και τριμμένα σπέρματα παρασκευάζεται η φάβα). Είναι αυτός ο υπέροχος πηχτός χυλός, που ενώ κατά κύριο λόγο σερβίρεται ως κρύος μεζές ανάμεσα σε ποικίλους άλλους σε ένα τραπέζι, στην οικογένειά μου αποτελεί ένα ζεστό, κυρίως πιάτο κι αυτό γιατί τον λατρεύουμε. Ειδικά εγώ.






Είναι πανεύκολη να φτιαχτεί, είναι οικονομική, χορταστική, θρεπτική και αφάνταστα γευστική. Σερβιρισμένη περιχυμένη με ελαιόλαδο και συνοδευμένη από ωμό κρεμμύδι (το οποίο και τσακίζω), καλές ελιές έχοντας προτίμηση στις Καλαματιανές, παστές σαρδέλες ή αντζούγιες, φέτα και χωριάτικο ψωμί, η φάβα είναι η πεμπτουσία της ελληνικής κουζίνας.






ΥΓ. Μιλώντας για καλό ελληνικό ελαιόλαδο, δυστυχώς δεν είναι πάντα εύκολο να βρεθεί στην Ολλανδία. Λίγους μήνες πριν, είχα την τύχη και την χαρά να λάβω ένα μικρό μπουκάλι εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο μαζί μ’ ένα βαζάκι ελιές κι άλλο ένα με θυμαρίσιο μέλι από ένα ζευγάρι νέων Ελλήνων επιχειρηματιών, της Νικολέττας και του Κώστα από το Karpos fine food. Τα παιδιά κατοικούν στην Ολλανδία και εισάγουν τα παραπάνω προϊόντα από την Αμαλιάδα Ηλείας, όπου οι οικογένειές τους τα παράγουν. Βρήκα και τα τρία προϊόντα τους αξιόλογα και νόστιμα, και απευθυνόμενη σε εσάς που μένετε στην Ολλανδία, σας προτρέπω να επισκεφθείτε την σελίδα τους στο Facebook και αν θέλετε να προμηθευτείτε τα καλούδια τους. Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό να υποστηρίζουμε όλοι τέτοιες προσπάθειες συμπατριωτών μας.











Φάβα από Λαθούρι

Η φάβα μπορεί να είναι κρεμώδης και βελούδινη ή με κάπως τραχιά υφή. Επιλέξτε πόσο θα την αλέσετε ανάλογα με το προσωπικό σας γούστο. Εμένα μου αρέσουν εξίσου και οι δύο υφές. Αυτήν εδώ την έφτιαξα με την γιαγιά μου όταν ήμουν στη Ελλάδα (μ’ αρέσει πολύ να μαγειρεύω μαζί της) αφήνοντάς την λίγο τραχιά. Την προηγούμενη εβδομάδα όταν έφτιαξα πάλι φάβα προτίμησα να την κάνω πολύ βελούδινη.
Αν βρείτε φάβα Σαντορίνης, προτιμήστε την, είναι εκπληκτική.






Μερίδες: 4-6 κυρίως πιάτα

Υλικά
500 γρ. φάβα (λαθούρι)
1,2 λίτρα νερό
2 μεσαία κρεμμύδια, κομμένα στα τέσσερα
100 ml ελαιόλαδο
Αλάτι
Φρεσκοτριμμένο άσπρο πιπέρι

Ελαιόλαδο για το σερβίρισμα

Ειδικά εργαλεία: σουρωτήρι, ραβδομπλέντερ ή κανονικό μπλέντερ


Προετοιμασία
Βάλτε τη φάβα μέσα σ’ ένα σουρωτήρι και ξεπλύντε την κάτω από κρύο τρεχούμενο νερό. Βάλτε την μέσα σε μια κατσαρόλα μεσαίου μεγέθους μαζί με το νερό και τοποθετήστε σε δυνατή φωτιά. Μόλις πάρει βράση, ξαφρίστε την, αφαιρώντας τον αφρό που ανεβαίνει στην επιφάνεια του νερού με μια κουτάλα. Προσθέστε τα κρεμμύδια, λίγο αλάτι και πιπέρι, ανακατέψτε καλά κι αφήστε να πάρει βράση. Αμέσως κατεβάστε τη φωτιά στο χαμηλό, βάλτε το καπάκι να στέκεται μισάνοιχτο πάνω στην κατσαρόλα κι αφήστε τη φάβα να σιγοβράσει, ελέγχοντας που και που αν χρειάζεται επιπλέον νερό, για 20 λεπτά περίπου ή μέχρι να σκάσει και να μαλακώσει.
Στο τέλος η φάβα δεν θα πρέπει να είναι νερουλή (αν τυχόν είναι, αφαιρέστε το επιπλέον νερό), αλλά να είναι υγρή. Προσθέστε το ελαιόλαδο κι ανακατέψτε καλά.


Βγάλτε την κατσαρόλα απ’ τη φωτιά και αφήστε να σταθεί για 5-10 λεπτά. Χρησιμοποιώντας ένα ραβδομπλέντερ, πολτοποιήστε τη φάβα μέσα στην κατσαρόλα μέχρι να γίνει ένας λείος χυλός (αν είναι αραιός μην σας ανησυχεί, όσο κρυώνει θα πήζει). Μπορείτε αν θέλετε να την αφήσετε με τραχιά υφή. Αν έχετε κανονικό μπλέντερ, μεταφέρετε την φάβα λίγη-λίγη σε αυτό και πολτοποιήστε την εκεί. Έπειτα επιστρέψτε την στην κατσαρόλα.
Δοκιμάστε, ελέγχοντας αν χρειάζεται επιπλέον αλάτι και πιπέρι.


Σερβίρετε τη φάβα σε πιάτα, περιχύνοντας με λίγο ελαιόλαδο.
Με ένα πιρούνι αναμείξτε τη φάβα με το λάδι ώστε να ενσωματωθεί. Σερβίρετε με ωμό κρεμμύδι κομμένο στα τέσσερα, σαρδέλες ή αντζούγιες, ελιές, φέτα και ψωμί.

Μπορείτε επίσης να την σερβίρετε σε θερμοκρασία δωματίου.
Θα διαπιστώσετε πως μόλις κρυώσει η φάβα θα πήξει αρκετά. Όταν όμως την ζεστάνετε θα ξαναγίνει λεία και πιο αραιή.
Την επόμενη μέρα θα είναι ακόμα πιο νόστιμη.

Καλή όρεξη!





15 comments:

  1. φάβα δεν τρώω- αμαρτωλή ιστορία η αυθεντική (το είδος του φυτού, δηλ., είχαν σκάσει κάτι κρούσματα επιτηδείων), αλλά για πολλοστή φορά να δηλώσω θαυμασμό για τις φωτό και την αισθητική του ιστολογίου . και εις άλλα!
    υγ. αυτό που θα ήθελα, βασικά, να ρωτήσω είναι για το σερβίτσιο, γιατί κάτι μου θυμίζει (πολύ παλαιό και αγαπημένο). μήπως είναι παλιό από ελλάδα; ή από τας ευρώπας; στην πρώτη περίπτωση βάζεις περισσότερα στοιχεία; ευχαριστώ σε κάθε περίπτωση . Ε.

    ReplyDelete
  2. Η φάβα είναι το αγαπημένο μου όσπριο.Την κάνω μόνο για μένα ,αφού οι υπόλοιποι δεν την καταδέχονται και πραγματικά απορώ!!!!
    Η απλότητα της παρασκευής της παραμερίστηκε από το μεγαλείο της παρουσίασης.Οπτική και λεκτική ανάδειξη ενός ταπεινού πιάτου ,που όμως χεοροτεχνήθηκε με περισσή αγάπη και λεπτή ´καλαισθησία.Πεντανόστιμα συνοδευτικά,απαραίτητα για τη γευστική συνακολουθία και σερβιρισμένα άψογα στο μετέχμιο της ισορροπίας πλούτου και σεμνότητας.
    Μπράβο!Φιλιά πολλα,πολλά!

    ReplyDelete
  3. Μου τρέχουν τα σάλια, κοίτα υλικά! Κοίτα φωτογράφιση!

    ReplyDelete
  4. Λατρεύω την φάβα! Είναι από τα ελάχιστα προϊόντα που βάζω στην βαλίτσα μου όταν ταξιδεύω από Αθήνα προς Ν Αφρική! Δεν την μυρίζει το σκυλάκι που ελέγχει τις βαλίτσες στο αεροδρόμιο του Γιοχάνεσμπουργκ!
    Για την ομορφιά των φωτογραφιών σου Μάγδα μου, δεν έχω λόγια!
    Φιλάκια

    ReplyDelete
  5. Αγαπάμε τη φάβα και την έχω ταξιδέψει μέχρι το Λονδίνο (ευτυχώς για μας δεν έχει σκυλάκια στο αεροδρόμιο).
    Μαγειρεμένη υπέροχα κι απλά!!

    ReplyDelete
  6. Η φάβα είναι απίστευτη!! Το ίδιο και τα μεζεδάκια γύρω γύρω.Οι φωτογραφίες σου απίστευτες και λαχταριστές σε εγκληματικό βαθμό!Φιλιά Μάγδα!

    ReplyDelete
  7. Αγαπητή μου η φάβα ήταν από τα αγαπημένα όσπρια στο σπίτι μας και σχεδόν πάντα είχε δίπλα της τις ελίτσες που έφτιαχνε η μαμά μου, σαρδελίτσες κρεμμύδι και φρυγανισμένο ζυμωτό ψωμί. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι καλό είναι τις συνταγές μας, που με αυτές μεγαλώσαμε, να σταματήσουμε πια να τις πειράζουμε. Τα φαγητά μας που χαρακτηρίζονται από τη λιτότητα τους και τα καλά υλικά καλό είναι να τα διατηρήσουμε όπως έχουν και στα παιδιά μας. Μπράβο για το υπέροχο μπλογκ σου ...

    ReplyDelete
  8. Λοιπόν σε αντίθεση με τους άλλους, η φάβα ήταν ήταν το μόνο όσπριο που η μαμά μου δε μαγείρευε ποτέ. Ίσως δεν την είχε μάθει και η ίδια από τη δική της μαμά και φοβόταν πως δε θα μας άρεσε.
    Τη δοκίμασα πρώτη φορά σε εστιατόριο - ταβέρνα (όταν ήδη είχα μάθει όμως να αγαπώ όλα τα όσπρια) και απόρησα γιατί αυτό το γευστικότατο πιάτο μου είχε ξεφύγει!
    Την έχεις μαγειρέψει όντως με τον πιο απλό και ίσως με τον πιο σωστό τρόπο, αν η πρώτη ύλη (η ίδια η φάβα δηλ.) είναι καλής ποιότητας δε νομίζω πως χρειάζεται πολλά πολλά. Ψωμί και ελιές είναι πάντα απαραίτητα!
    Καλή βδομάδα Μάγδα και να περνάς όμορφα!

    ReplyDelete
  9. Ε. — Το σερβίτσιο είναι πορσελάνινο της μαμάς μου από τον γάμο της (late 70s). Περισσότερες λεπτομέρειες δεν ξέρω. Όμορφο ε; :)

    Foteini Thes — Και μένα είναι το αγαπημένο μου! Πολλοί το σνομπάρουν αλλά δεν ξέρουν τί χάνουν. Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση. Φιλιά!

    Eri — Είναι το ελληνικό φως. Αυτό τα κάνει να φαίνονται όλα πιο όμορφα.

    Αγγελικη Ν — χαχα είσαι λαθρέμπορος φάβας!! Άσε κι εγώ τα ίδια. Φέρνω κάθε φορά μαζί μου γιατί αυτή που βρίσκω εδώ δεν είναι της προκοπής. Για τις φωτογραφίες, όπως είπα και στην Έρη, στο φως της Ελλάδας όλα φαίνονται λίγο πιο όμορφα. :) Φιλιά!

    Ξανθή — ναι, ναι! Έτσι απλή μου αρέσει. Φιλιά!

    spoonstories — σ' ευχαριστώ πολύ! Τα μαζεδάκια είναι must!

    Εύη Τ. — σ' ευχαριστώ πολύ και καλώς όρισες! Μα ναι, δεν μπορώ να φανταστώ την φάβα διαφορετική. Είναι ανώτερη μέσα στην απλότητά της.

    The Dark Chef — Κάλλιο αργά παρά ποτέ! Έτσι την προτιμώ, και καμιά φορά "παντρεμένη". Είναι κι έτσι νοστιμότατη. Καλή εβδομάδα και σε σένα!

    ReplyDelete
  10. Μαγδα καλή σας μέρα .. Ευχαριστώ για τις καταπληκτικές συνταγές .. νόοοστιμες !!!!!!!!!!!! αλλά εκεί που θα υποκλιθώ είναι στην φροντίδα και την επιμέλεια με την οποία περιβάλλετε τις συνταγές σας. Παρακολουθώ πολλά blogs μαγειρικής αλλά σαν το δικό σας μονο το FX Cuisine (που σταμάτησε να λειτουργεί) μπορεί να συγκριθεί.. Και πάλι ευχαριστώ
    Βασίλης Τζαφέρης

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα Βασίλη και σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Με κάνει να αισθάνομαι πολύ όμορφα όταν κάποιος εκτιμά τη δουλειά που κάνω εδώ. Σ' ευχαριστώ και πάλι!

      Delete
  11. Εγώ δεν την φτιάχνω γιατι δεν την τρώνε όλοι στο σπίτι, αλλά έξω πάντα την παραγγέλνω
    Αλλά είναι υλικά που το έχω στα προσεχώς..

    Υπέροχη παρουσίαση με τα συνοδευτικά και σούπερ φωτογραφίες

    Φιλιά Μαγδούλα :)

    ReplyDelete
  12. Μάγδα γεια σου και πάλι. Ομολογώ ότι επισκέπτομαι τη σελίδα σου πια σαν ναρκομανής... πολύ συχνά, και διαβάζω συνταγές και αναρτήσεις σου και περνάω και στην πράξη βεβαίως βεβαίως! Δεν διαβάζω τόσο πιστά άλλο μπλογκ για την ώρα, δε θα είχα και το χρόνο άλλωστε, και μου αρέσει απλά η ατμόσφαιρα... είναι τόσο συμπαθητικά εδώ μέσα!

    Όσο για τη φάβα, που είναι και το θέμα μας, είπα χθες να τη δοκιμάσω για πρώτη φορά και την έκανα όπως λές, έβαλα και κάπαρη σποράκια από πάνω, μου άρεσε πολύ ο συνδυασμός!

    Καθότι όμως και τελειομανής, είναι άλλο ένα μπλογκ που άρχισα να εμπιστεύομαι σχεδόν όσο το δικό σου (αν και είσαι αχτύπητη για μένα), στο οποίο έχει προσθέσει ένα καρότο και τη σερβίρει με καραμελωμένα κρεμμύδια σε πετιμέζι και κουκουνάρι... Αν επιτρέπεται μπορώ να πώ και που το βρήκα, αλλά το ίδιο μπορεί να το κάνει και η μηχανή αναζήτησης. Θα την δοκιμάσω την επόμενη φορά, ίσως και στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, έτσι για κάτι διαφορετικό. Ήθελα όμως να το μοιραστώ μαζί σου!
    Και πάλι όπως είπα, μου βγάζεις τόσο ωραία αισθήματα και μου θυμίζεις λίγο από τον εαυτό μου!

    Φιλιά από μια ομοεθνής σου στη γειτονική Γερμανία (έχω σχολιάσει κατά καιρούς και άλλες αναρτήσεις σου)!
    Αγγελική

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ευχαριστώ Αγγελική για το μήνυμά σου και για το ότι δοκιμάζεις τις συνταγές μου.
      Καρότο σε φάβα πρώτη φορά ακούω αλλά περί ορέξεως... :)
      Όσο για τα καραμελωμένα κρεμμύδια, είναι κλασικός συνδυασμός και με την προσθήκη τους μετονομάζεται το πιάτο σε φάβα παντρεμένη.
      Καλά να περνάς στην Γερμανία.

      Delete
  13. Επανέρχομαι στο θέμα της φάβας, με αφορμή μια πράσινη εκδοχή της που αγόρασα στην Ελλάδα σε κάποιο μπακάλικο στην Αρκαδία, όπου ήμασταν πέρσι το χειμώνα, πριν πλακώσει ο ιός... Ξέρεις αν υπάρχει πράσινη φάβα από λαθούρι; έχω την εντύπωση ότι αυτό που αγόρασα για πράσινη φάβα είναι ξερός και σπασμένος στη μέση αρακάς... έτσι μου θύμισε.
    (Αγγελική Τσιώλη από Γερμανία, δεν μπορούσα να συνδεθώ με το όνομά μου)

    ReplyDelete